6.1.12

Bola med djävulen

Det förvånar mig hur många som blir new age-flummare i samma stund som de upptäcker att de är gravida. Givetvis slås det mynt av det också så att det står härliga till. För ett tag sedan så sökte jag på ordet "bola" i betydelsen "bola med djävulen" eftersom jag undrade över etymologin.

Döm om min förvåning när de flesta länkar som dök upp handlade om något som kallas "graviditetssmycke". Det är en liten pingla som skall hänga ned på magen och som efter vecka 20 tydligen skall höras av fostret och lugna det, samt fortsätta verka efter förlossningen som något slags plingande valium.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja. Först och främst att kalla det "bola" i Sverige där ordet sedan många, många år har en helt annan betydelse (bedriva otukt, det vill säga ha sex som man inte riktigt borde ha) känns ju ganska grymt opassande och grymt underhållande på samma gång. Det är liksom som att... Som... Nej, det är så dumt att det inte ens finns någon jämförelse.
Ett annat namn är tydligen "änglasmycke" vilket ju är så nutteputtigt att man bara kräks på det direkt.
För det andra så tror jag inte ett dugg på att ett plingelingande skall göra ungen lugn och prägla den på ljudet inför framtiden. Överlag är det alldeles för mycket översinnerligt, pluttegulligt jävla andligt skitsnack kring graviditeter och den första tiden med ungen.

Jag blir så trött.

No comments:

Post a Comment