15.1.12

Bebisfilt - en prisfundering

Det är inte klokt vad folk plockas av pengar för sina små pjuklarvers skull. Det skrämmande är inte att företagen försöker, utan att folk faktiskt går på det. Ett enkelt sätt att visa vad jag menar är att peka på några bebisfiltar. Det är alltså inte filtar gjorda av bebisar utan för bebisar, med andra ord vanliga filtar fast mindre.

Först ut har vi alltså den vansinniga Little Giraffe's filt. Den beskrivs som "obeskrivligt mjuk" (hur man nu kan beskriva något som obeskrivligt. Är det Lovecraft som har skrivit den här produktbeskrivningen?) och kantad med satin.

Liten giraff för stora idioter

Den här galenskapen kostar alltså 849 spänn, för hela 100% polyester! Om man nu vill ha 100% polyester så kan man i stället för de pengarna köpa nästan 85 stycken sådana här bebisblå filtar på IKEA:

Blå filt som kostar praktiskt taget ingenting. Man kan rita en giraff på dem om man vill.

De är alltså i samma material, nästan dubbelt så stora och kostar 10 spänn styck. Med andra ord borde man kunna klippa dem i två och därmed få nästan 170 stycken bebisfiltar för samma pris som den lilla giraffens idioti.

Vad hände för övrigt med att naturliga material är nyttigare och bättre och allt det där? Om man nu tror på det (vilket jag gör ibland när jag får hippieryck) så kan man i stället köpa en väldigt fin bebisfilt i gammaldags stil, 100% bomull för 149 kronor. Det är nog vad jag kommer att göra. Om jag känner för att lägga 849 jävla spänn på bebisfiltar så kan jag ju alltid köpa den fina filten och sedan 70 bebisblå polyesterfiltar också. Då har man liksom att ta av. Kanske kan tapetsera med dem?

Den fina bomullsfilten
Det är sjukt vad folk är lättlurade... och det värsta är att de för smittan vidare till sin avkomma.

2 comments:

  1. Sant! Var med en kompis och tittade på bebisprylar för lite sen och konstaterade att man nog gärna ska vara miljonär innan man blir gravid om man ska handla vissa saker... Helt otroligt. Det värsta var att jag hittade några ascoola grejer med hårdrocksmotiv som kostade typ 500 spänn för 3 små plastgrejer och om jag någon gång blir gravid kommer det störa mig att de var coola men asdyra... Attans!

    ReplyDelete
  2. Ja, det är så sant som det är sagt! Jag köpte den blå från ikea och så hade jag kvar ett Harry Pottertyg som jag sedan kombinerade ihop till en finfin bebisfilt! Så hittade jag även en bebisfilt på coop för en tjuga.

    ReplyDelete