18.12.11

Rosa saker

Om pjuklarven visar sig vara en flicka så fasar jag inför rosa presenter. Tills ungen är gammal nog att välja själv tänker jag inte indoktrinera den på rosa, kanske främst för att barn i den absoluta början får påverkas av föräldrarnas smak och jag har alltid avskytt rosa.

Det handlar väl inte direkt så mycket om könsroller och sådant för min del. Vill ungen ha rosa eller dockor eller bilar eller vad som helst när den blir äldre och kan välja själv, så får den göra det, oavsett kön. I början kommer jag dock att omge den med saker och kläder som jag och min man tycker om. När det håller oss föräldrar glada och harmoniska så kommer det ju definitivt hjälpa till att göra detsamma för pjuklarven i fråga!

Rosa kläder kan för övrigt lätt färgas om till lila kläder! Hurra!

1 comment:

  1. Tzirel har en hel del rosa nu... Inte jättemycket som man köpt själv (fast å andra sidan har jag ju också roda ibland). Men färgar man kläder i våra tvättstugor har man risk att bli vräkt... Men lila är bäst!

    Ljusrosa och vitt som kombo kommer däremot ungen INTE ha på sig förrän hon själv ber om det! Så hemskt!

    ReplyDelete