8.5.13

Kostnad för barn första året

Konsumentverket påstår att ett barn första året kostar 30 000 kr. Swedbank har räknat ut att det kostar över 80 000 kr. Fast de senare räknar med en snittkostnad och att många köper större bil och skaffar ny bostad.

Jag kan garantera er att det bara är skitsnack. Med lite god vilja, intresse och en anings gnutta pysslighet (utan att man måste vara Martha Stewart) så kostar inte ett barn ens 30 000 första året.

Låt oss göra en uträkning, första året med Lä:

Blöjor: ca 3000:-
Mat: ca 6000:- (eftersom jag inte kunde amma så länge och mjölkersättning kostar multum, i snitt blir det ju dock bara en femhundring i månaden och då inräknad varierad kost när han kommit upp i månaderna lite)
Spjälsäng, färg till denna, spjälskydd, madrass, kudde och flera uppsättningar lakan och filtar ca 300:-
En skvadriljon med leksaker och böcker, ärligt talat har han för många nu: ca 150:-
Barnvagnar (en liggvagn, en sittvagn och en resesulky): 0:-
Kläder: ca 500:-
Bilstol: 20:-

För leksaker, kläder och barnvagnar tar jag över det som folk har slängt. Liggvagnen fick jag av min mor (en fin begagnad för 350 kronor, ni har sett den i bloggen tidigare), såsom också badbaljan och en del andra prylar och kläder och leksaker har även strömmat till från såväl pappans sida av släkten som vänner och bekanta.
Det är något särskilt med bebisar. Även folk jag inte ens känner särskilt bra har kommit förbi med en body eller en tröja. Det hör liksom till. Generellt sett gillar folk bebisar, eller också är det så "man skall göra" helt enkelt.

Så, vad kom vi fram till nu? 9970:- Vi kan avrunda till 10 000 jämt.
Sedan måste vi ju dra ifrån barnbidraget också, vilket på ett år blir lite över 12 000. Således har vi tjänat 2000 spänn på att skaffa barn. Så även om jag räknat åt helvete fel på 2000 spänn så går det ändå jämt ut.

30 000? Tillåt mig hånskratta. 70 000? Tillåt mig hånskratta så tårarna rinner.

No comments:

Post a Comment