14.5.13

Det där med sol och bad



Jag funderade lite på vad som vore bekvämast för lille Lä att ha på badstranden i sommar. Jag gjorde en sökning på det här jävla Internet. Det var ett misstag.

När jag var liten hade barn inga kläder på sig på badstranden. De hade som mest en klick solkräm och en liten solhatt.

I dag skall barn tydligen ha en heltäckande "soldräkt" som ser ut ungefär som en dykardräkt. De skall ha plastsandaler och dyra speciella badblöjor. De skall ha solhatt och solglasögon och dessutom solskyddsfaktor 5000 på det.

För solen är farlig.
För kroppsvätskor är farliga.
För sanden är farlig.
För vattnet är farligt.
För pedofiler lurar dessutom i varenda buske och bara väntar på att kunna ta runk-bilder av ditt barn om det tar av sig en tröja eller sådär.

Jag blir tokig på detta vansinniga klemande! TOKIG. Inte konstigt att varje generation bara blir larvigare och larvigare. Inte konstigt att alla är allergiska mot precis allting och har fobier för resten.

När jag gick i mellanstadiet så var två i vår stora klass lite laktosintoleranta och jag kände till en pälsallergiker. Det var allt.

Nej, jag måste ta en rejäl funderare. Det jag ville veta var ju mest praktiska saker, som vad man gör om ungen får för sig att bajsa (vilket han ännu aldrig gjort när han badat inomhus). Men det är klart att det inte kan vara så lätt. Det är aldrig så lätt i dagens jävla töntsamhälle.

2 comments:

  1. Jag vet inte hur mycket det stämmer men om det är något man kanske skall ta på allvar så är det solen så att solskyddsfaktorn är hög nog på krämen. Jag minns att de krämer med högre solskyddfaktor förr numera är standard och det skadar ju inte att smeta in lite extra för di där små liven är ju lite mjukare i skinnet jämfört med oss gamla valrossar. =)

    Det går ju att köra med ett par underbyxor så att det är något som är i vägen om han får för sig att bajsa så går det att samla upp det åtminstone och något på huvudet eller något annat att gömma sig under från solen och sedan är det väl bara att köra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast frågan är ju varför de är standard. Solen har inte blivit större. Ozonskiktet har inte blivit tunnare. Det är märkligt över huvud taget.

      Delete